Comptable.be : Comptabilité - Finance - Fiiscalité

Welkom •  Home •  News  •  Forum •  Inbox •  Pro Pagina's  •  Download •

Snel onderzoek :
 e-Boekhouder in het Frans ?
 Aansluiten
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten?

Registreer u nu!
 Hoofdmenu
 Peilingen
Wat vindt u van de fiscale druk in België ?
Te laag
Laag
Hoog
Te hoog
 Nieuwe leden
John_Travolt 2010/8/28
marcel 2010/8/28
ianmacc 2010/8/27
soedar 2010/8/26
docrosma 2010/8/26
hmd 2010/8/21
stevenhu890 2010/8/20
Admin4All 2010/8/19
stevenui56 2010/8/18
Gino10 2010/8/17
 Wie is on-line
7 gebruiker(s) zijn on-line (6 gebruiker(s) zijn op Forum)

Leden: 0
Gasten: 7

meer...

Bekijken dit onderwerp:   1 Anonieme gebruikers

Minimum omzet om een bvba op te richten
Websurfer
Ik heb een éénmanszaak als management consultant. Ik werk als subcontractor en kan dus enkele basis kosten ingeven zoals een auto, gsm kosten, etc. Maar heb geen personeel of gebouwen als kost. Ik vraag me af hoeveel ik minimum moet verdienen om over te schakelen naar een éénmanszaak rekening houdend met alle kosten van een bvba (registratierechten, etc)

Gepost op: 3/7 19:47:43
Maak een PDF van Post Print

Re: Minimum omzet om een bvba op te richten
Websurfer
ik denk toch dat je ongeveer een omzet van 50.000 euro moet draaien

Gepost op: 3/13 21:47:29

Websurfer
Beste,

Als boekhouder krijg ik deze vraag geregeld en het antwoord "vanaf 50.000 euro" vind ik zeker geen correct antwoord.

Er hangt steeds veel af van uw eigenlijke privé situatie.

Iemand die een hoog loon wenst te krijgen uit een mogelijke BVBA zal automatisch ook dat loon naar de personenbelasting overhevelen waardoor een vennootschap uiteindelijk ook niet veel winst meer zou overhouden en bijgevolg ook geen groot fiscaal voordeel meer zou opleveren.

Met andere woorden. Iemand die in een eenmanszaak een resultaat haalt van 50.000 euro kan zeker een vennootschap oprichten om het fiscaal interessanter te maken, maar wanneer de zaakvoerder van de BVBA bijvoorbeeld 2000 euro netto wil verdienen zal een BVBA hier al maar weinig fiscaal voordeel opleveren. (zeker wanneer de sociale lasten ook nog betaald worden door de vennootschap).

Voor meer uitleg kan je u tot mij richten via mijn site.

Mvg

Gepost op: 3/19 13:53:55

Websurfer
Is er wel een minimum of maximum? Zoals collega Vadecas het afschildert, is het mijn inziens ook niet correct. Het hangt er allemaal maar vanaf hoe je persoonlijke situatie eruitziet...

Feit is, en dan spreek ik uit ervaring, dat je vanuit een vennootschap een aantal bijkomende alternatieven hebt voor je loon en dat een fiscale optimalisatie veel makkelijker is dan in een eenmanszaak, wat niet wil zeggen dat je dit in een eenmanszaak niet kan! Maar denk eens aan huur in plaats van loon (geen sociale bijdragen op verschuldigd) of toekenning van een dividend (geen sociale bijdragen, enkel roerende voorheffing van 15% en fiscaal gezien nog steeds het meest voordelige verloningsmiddel).

Kortom, een passend antwoord is er niet, maar zoals Hans het al stelt moet je omzet voldoende hoog zijn, anders kan je beter als eenmanszaak verder gaan.

Nog veel succes!!!

Gepost op: 3/24 22:22:04

Websurfer
Ik vind het allemaal nogal vaag. Misschien moet ik iets meer detail info geven. Ik heb in 2009 ongeveer € 100,000 zonder btw verdiend. Ik kan de normale kosten inbrengen waaronde ford focus afschrijven over 4j, eigenaar van een appartement, pensioensparen, kosten boekhouder, restaurant koste, af en toe kosten voor bureau materiaal. Ik heb geen eigen pand voor mijn éénmanszaak. Al bij al, dus geen grote kosten die ik kan inbrengen.

Kunnen jullie obv van deze informatie iets concreter zijn of het voor mij interessant is om een bvba op te richten. Nog een kleine kantlijn, ik schat dat mijn inkomsten in 2010 10% hoger gaan liggen.

Gepost op: 3/26 22:37:39

U mag geen nieuwe onderwerpen starten.
U mag onderwerpen bekijken.
U mag geen reacties plaatsen.
U mag uw berichten niet bewerken.
U mag uw berichten niet verwijderen.
U mag geen nieuwe polls toevoegen.
U mag niet stemmen in polls.
U mag geen bestanden bijvoegen bij uw bericht.
U mag niet posten zonder goedkeuring.

[Uitgebreid zoeken]

Partners
Bekijk alle partners...
comptable comptabilite comptabilité